Ha nem lesz már szexi a zsidózás

Szélsebesen keltek el a jegyek a Cannes-ból a zsűri nagydíját elhozó Saul fia június 10-i premier előtti vetítésére a szegedi Belvárosi Moziban. A Zsigmond Vilmos terem csurig megtelt, a közönség már a vetítés előtt is vastapssal fogadta a film alkotóit, Nemes Jeles László rendezőt és munkatársát, Krasznahorkai Balázst. A beszélgetést Sághy Miklós egyetemi adjunktus, az SZTE-BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék oktatója vezette.


A mozi előtt és a moziban. Fotó: Hájer Viktor / Memória Online

Elsöprő Cannes-i sikere után jelenleg a Saul fia a legfénylőbb csillag a magyar filmipar egén, nem feltétlen érdemtelenül. Nemes Jeles László filmje valóban olyan szemszögből ábrázolja a náci koncentrációs táborok eseményeit, ahogy korábban még nemigen láthattuk. Nemcsak technikai megoldásaival tűnik ki a holokausztot tematizáló többi film közül, de történetével, karaktereivel is. A beszélgetésen Nemes elmondta, hogy nem a megszokott, klasszikus hollywood-i eszközökkel szerette volna bemutatni az eseményeket, inkább az emberközpontúságra törekedett. Filmjében a bűn személytelen, nincs ujjal mutogatás.

A főhős Saul sonderkommandós, azon foglyok egyike, akik a gázkamrákban végeztek brutális szolgálatot. Nemest is megdöbbentették a sonderkommandósok visszaemlékezései, a szegedi közönségnek azt javasolta, hogy akit mélyebben is érdekel a téma, az nyugodtan

írja be az internetbe, hogy sonderkommandó.


Krasznahorkai Balázs, Nemes Jeles László és Sághy Miklós. Fotó: Hájer Viktor / Memória Online

A sonderkommandó tagjait munkájuk okán néhány hónap alatt kivégezték. Saul és társai is érzik, hogy bármelyik pillanatban nekik is végük lehet, így fegyverek gyűjtésével és lázadás szervezésével próbálkoznak, egy nap azonban Saul az egyik halott gyermekben felismerni véli saját fiát, ettől kezdve pedig az ő küldetése nem a menekülés lesz, hanem a fiú eltemetése. Krasznahorkai Balázs visszaemlékezése szerint a rendezővel rengeteget beszélgettek, vitáztak még a forgatókönyvírás alatt arról, hogy milyen etikai kérdéseket vet fel Saul „magánakciója” egy olyan közegben, ahol a legkisebb rezdülés is végzetes lehet. Mindkettejüknek volt egy erős elképzelése, ám egy ponton túl Krasznahorkai úgy érezte, felesleges újra és újra belemennie ebbe a témába, hiszen Nemes határozott elképzeléseit nem tudta megrendíteni. A film nyitva hagyja ezt a kérdést, a nézőre bízza, hogy ki-ki megtalálhassa saját válaszát.

A személytelen bűn kapcsán a beszélgetés alatt szóba került, hogy a filmet visszautasította versenyprogramjából a berlini filmfesztivál, ugyanis a németek számára nem volt elég bűntudatkeltő ereje. Persze, miután a Cannes-i fogadta, a berliniek is hívták volna, ám ekkor már Nemesék utasították el az ajánlatot.


A beszélgetés résztvevői és a nézők, akik maguk is mikrofont ragadtak. Fotó: Hájer Viktor / Memória Online

A filmipar működésével kapcsolatban egy néző arra kérdezett rá, hogy a Filmalap mennyire szól bele az általa támogatott filmek elkészítésébe. Nemes erre úgy reagált, hogy a folyamat meglepően demokratikus: egy, a forgatókönyvet véleményező dramaturgcsapattal való többszöri találkozás, megbeszélés és némi vitatkozás után a forgatási munkálatokba már nem nagyon szóltak bele.

Sok néző kért mikrofont, hogy néhány mondatban személyesen is gratulálhasson a rendezőnek, egyikük arra kérdezett rá, hogy a fiatalok körében is egyre nagyobb teret hódító Jobbik szavazói körére vajon milyen mértékben hathat a Saul fia, ugyanis olvasta korábban, hogy Nemes a filmmel a fiatalokra szeretni hatni. A rendező válaszában úgy fogalmazott, hogy ha egyáltalán meg is nézik a filmet, és akad közülük csak egy, aki legalább elgondolkodik, akkor ők, az alkotók, már elértek valamit. Ám véleménye szerint erre a jelenségre nem egy film fog megoldást kínálni, hanem

ha majd elérjük azt, hogy a „mocskos zsidó”-zás már nem szexi, hanem ciki lesz, ha a társadalom és a különböző szociális közegek, baráti társaságok elkezdik kilökni magukból ezeket a figurákat.

A több mint egy órásra nyúlt beszélgetés végén a hálás közönség természetesen épp olyan vastapssal jutalmazta az alkotókat, ahogy azt a vetítés előtt tették. A Saul fia egyébként igen szép eredménnyel, 15 454 nézővel zárt a mozikban az első hétvégén.

Petró Julianna